top of page

אתגרים באינטראקציות בין תרבותיות – אבני דרך, לא מחסומים


אינטראקציה בין תרבותית חלקה ויעילה, אפשרית, אם היא כוללת הבנה, ידע וכבוד. כולנו גדלנו עם היכרות של סגנון התקשורת המקובל בסביבתנו, בין אם מדובר בקול, שפת גוף או בכתב. אפשר לומר שאנחנו כבר מתוכנתים לסגנון מסוים, אבל זה לא אומר סוף פסוק על איך אנו מתקשרים עם כאלו ממדינות או תרבויות אחרות.

ישנם אתגרים באינטראקציות בין תרבותיות אבל הם לא צריכים להיות חסמים המונעים תקשורת חלקה ויעילה. עם הידע הנכון הם יכולים להיות אבני דרך להצלחה.

"דעו את עצמכם ואת התרבות שלכם"

כדי להיות מסוגלים להתייחס לאלו מתרבויות אחרות אתם צריכים להרגיש בנוח עם שלכם. זה ייתן לכם בסיס איתן שממנו ניתן להושיט יד. אתם לא צריכים להיות זיקית, לנצח משתנים, אבל אתם צריכים להיות מסוגלים להסתגל מתי והיכן שנחוץ בכל צורות התקשורת הבין-תרבותית.

"למדו ואימצו סגנונות תקשורת שונים משלכם"

לכל מדינה יש סגנון תקשורת משלה, ואם אתם רוצים להיות מסוגלים לבנות בסיס של כבוד ואמן בעת הקמת מערכת יחסים איתם, אתם צריכים להיות בעלי הבנה של איך הם מתקשרים בניגוד לאיך אתם מתקשרים. חלק מן המדינות ישירות בגישתם עם אחרים. מדינות הידועות בגישתם הישירה (חוץ מאתנו הישראלים) הן לדוגמא - גרמניה, דנמרק, הולנד ואוסטרליה. מדינות אחרות מעדיפות גישה עקיפה יותר כגון - יפן, סין, הודו ומקסיקו.

טיפים לאינטראקציות בין תרבותית

1. ראשית, עליכם להיות בעלי ידע על האנשים ועל המנהגים של כל מדינה בה אתם עושים עסקים. לעולם אל תבחנו בהתנשאות את התרבויות האלו ואת ההבדלים בינם לבינכם. תתייחסו אליהם בכבוד. מאחורי ההבדלים התרבותיים מדובר באנשים עם אותם צרכים ומטרות שיש לכם. הם רוצים בהצלחת המיזם העסקי או מערכת יחסי העבודה בדיוק כמוכם. וכדי שזה יקרה גם הם יצטרכו לשמור על ראש פתוח. ברגע שאתם מבינים כי שני הצדדים חותרים לאותה מטרה, כלומר הצלחת המיזם המשותף, אז אתם יכולים להתקדם.

2. כאשר אתם עוברים תהליך של למידה על תרבויות אחרות, אל תראו את זה בתור משהו שאתם חייבים לעשות. אלא תסתכלו על זה בתור משהו שאתם רוצים לעשות. אתם צוברים ידע על אנשים אמיתיים עם אותם צרכים ומטרות שיש לכם. יחסים אישיים שעשויים להתפתח במהלך הפיתוח העסקי בין שני התרבויות, יכולים להוביל לחברויות חזקות ומתגמלת גם מעבר לזירה העסקית.

3. גלו אמפתיה! זה דבר שפשוט לעשות, גם לא בתוך התרבות שלנו, לא כל שכן עם תרבויות אחרות. כולנו מכירים את הפתגם הידוע – "אל תשפוט אדם עד שהלכת קילומטר בנעליים שלו". זה לא רק אקסיומה נחמדה, זו הדרך בה אתם צריכים לגשת לכל תרבות בכדי להבין אותה באמת. אתם חייבים להוריד את הנעליים שלכם קודם ורק אז תוכלו לצעוד בנעליים של מישהו אחר. אנחנו לא רואים את העולם כמו שהוא, אנחנו רואים אותו מבעד למשקפים שלנו, ואם אנחנו אוהבים את מה שאנחנו רואים, אנחנו נגיד "נעים לי פה, אנחנו עושים אותו הדבר". ואם אנחנו לא אוהבים מה שאנחנו רואים, אנחנו נגיד " למה הם מתנהגים ככה, אנחנו לא עושים את זה ככה". כל עוד אתם באים עם המטענים (נעליים) התרבותיים שלכם, לעולם אתם תשפטו אחרים לפי אמות המידה שלכם.

4. המהירות שבה הם נעים קדימה עשויה גם להיות שונה מאוד ממה שאתם רגילים. בתרבויות מסוימות כגון הברזילאים, נראה לפעמים שלוקח לנצח להגיע לסגירת עסקה או קבלת החלטה. שימו לב כי אין זה סימן של עצלות, אלא שזה הקצב שבו הם מעדיפים לקיים אינטראקציות בין עם בעסקים או בעבודה עם עמיתים. אחרים, כמו הישראלים לדוגמא, הם יותר אנשים של "כאן ועכשיו". אין לנו את הסבלנות וגם לא תמיד הסביבה מאפשרת, לקחת את הזמן. אנחנו צריכים להגיע לתוצאות די מהר.

5. הביטו אחורה כדי להתקדם

אחד המרכיבים החשובים ביותר לשיפור מתמיד באינטראקציות התרבותיות שלכם, הוא להישאר מודע כמה טוב (או לא) אתה עושה. בכל פעם שיש לכם ניסיון או מפגש חדש עם מישהו מתרבות אחרת, חשוב על מה שקרה. תנסו להעריך את הדברים הטובים שעשיתם. נסו לשפר את הדברים הפחות טובים. כמובן על ידי למידה, אך גם בהתייעצות עם אנשים אחרים מאותה התרבות. בקשו מהם להיות "מדריכי התרבות" שלכם. לבסוף, אל תתייאשו אם אתם מרגישים שאתם לא מתקדמים עם אנשים מתרבות אחרת, כמו כל דבר, זה דורש אימון, ניסוי וטעיה ולפעמים גם כמה טעויות לא נעימות בדרך.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Follow Us
bottom of page