top of page

שנת התרנגול בסין התחילה – האם אתם מוכנים לפערים הבין תרבותיים בעבודה עם הסינים?!


עסקים עם סינים

על פי לוח השנה הסיני המסורתי, 2017 היא שנת התרנגול, בדיוק כמו לפני שתים עשרה שנים. השנה מתחילה ב-28 לפברואר, 2017 ותסתיים ב-15 לפברואר, 2018.

המדינה המאוכלסת ביותר בעולם, הרפובליקה העממית של סין ממשיכה לראות את מירוץ העסקים הזרים הממהרים להשקיע בחברות המשגשגות שלה וביתר התעשיות הפורחות בה. זו ארץ של כללי התנהגות וטקסיות ייחודיים, אשר מחייבת את אלו הרוצים לעשות איתה עסקים, הבנה של ההתנהלות העסקית, תרבות, מנהגים וערכים.

הסינים לא רק ייחודים בכך שהם חוגגים שנה אזרחית המבוססת על חיה מסוימת בעלת משמעות ותכונות מיוחדות בתרבות, אלא שהם גם מאוד שונים בדרך שבה הם עובדים ועושים עסקים. הפערים הבין תרבותיים בין העולם המערבי בכלל וישראל בפרט, לבין הסינים הם גדולים ועל מנת למנוע אפשרויות שבהן נעשה טעות תרבותית, יש תמיד לקחת בחשבון שהרבה התנהגויות וערכים סינים שונים ממה שמקובל אצלנו.

עסקים עם סינים

זו הזדמנות נהדרת להתחיל ולחשוב על השנה הקרובה ועל מערכת היחסים שלכם עם העמיתים, לקוחות ושותפים הסינים שלכם. הבנת הפערים הבין תרבותיים היא קריטית להצלחה של כל עסקה, מיזם או פרוייקט עם אנשים מתרבויות אחרות.

כדי לעזור לאלו מכם שכבר עובדים עם הסינים אך גם לאלו שמתכננים ליצור קשרי עסקים, מסחר ועבודה בסין, הרכבתי רשימה של טיפים קריטיים להבנת תרבות העבודה בסין.

5 טיפים לעבודה ועסקים אפקטיביים עם הסינים:

1. להתיידד קודם, לעשות עסקים מאוחר יותר. הסינים נהנים לדבר ולקשקש. הם רוצים ללמוד עוד אודותיך ולהכיר ברמה האישית, לפני שהם מתקדמים לעסקים. זכרו תמיד להקדיש זמן ומחשבה לבניית קשרים ארוכי טווח עם הסינים. הסינים אינם חושבים על ה-"כאן ועכשיו" כמו שאנו הישראלים חושבים. אצלם הכל בראייה ארוכת טווח; קשרים אישיים, קשרי עסקים, יחסי לקוח-ספק, תכניות עבודה ומיזמים אישיים. אם הם לא רואים את התועלת ארוכת הטווח של הקשר, הם בדרך כלל לא יכנסו למערכת היחסים הזו.

2. בהתחלה אתם צריכים לפקח, כמעט ברמת המיקרו ניהול, בכל שלב על ידי כך שתהיו שם באופן אישי ככל האפשר, עם שיחות טלפון שבועיות (או יותר) בין הביקורים. אתם צריכים להגדיר אבני דרך ומחסומים תכופים. לאחר ששת החודשים הראשונים כשאתם רואים שהכל מתנהל בצורה חלקה אתם יכולים להוריד את הרגל מהגז מעט, אבל עדיין, שום דבר לא יכול להוות תחליף למקום של 'לראות את הדברים במו עיניך".

3. כבדו את העובדה שהרבה מהסינים מאמינים באמונות טפלות. אמונות טפלות על מספרים. לדוגמא, המספר 4 מתחרז בסינית עם "מוות" או "כישלון". אנשים רבים משתדלים מאוד שמספרי בתים או מספרי הטלפון שלהם לא יכילו את הספרה 4. מספר 14 הוא אפילו יותר גרוע. בסינית 14 מתחרז עם "בטוח להיכשל, בטוח למות. לחלופין, הספרות 3 ו -8 הם "טובות". הספרה 3 מתחרזת עם "צמיחה", בעוד 8 מתחרז עם "שגשוג". בבואכם לעשות עסקים איתם קחו בחשבון את הניואנסים הקטנים של התייחסות ל-מספרים, צבעים, שמות וכ"ו.

4. שמרו על גישה חיובית בכל דבר שאתם עושים. הסינים מאמינים כי הדרך לבנייה ושמירה על מערכת יחסים טובה ויציבה היא ע"י גישה חיובית. כלומר, בכל התקשרות שלכם איתם נסו לנסח את דבריכם בצורה חיובית ואופטימית. דברו על מה כן אפשר לעשות ולא מה אי אפשר לעשות. כאשר אתם רוצים לתת פידבק שלילי למישהו, לעולם אל תעשו זאת בפני אחרים, תמיד בצורה פרטית. אם אתם רוצים לשבח ולפרגן, רק בציבור שכולם ישמעו ויראו.

5. אחד הערכים החשובים ביותר בתרבויות אסיתיות בכלל ובסין בפרט, הוא החשיבות של "Saving Face" או במילים אחרות לא להלבין את פניו של אחר. אחד הדברים הגרועים ביותר שאפשר לעשות לסינים, הוא להלבין את פניהם ועוד יותר חמור אם זה נעשה ליד אנשים אחרים. לסינים יש זיכרון מאוד ארוך. היו בטוחים שאם אתם ביישתם עמית או שותף סיני, הוא יזכור זאת לעד וימצא בדיוק את הזמן לתקוע לכם מקל בגלגלים.

הבטיחו את הצלחת המיזם העסקי הבינלאומי שלכם או את הצלחת הפרוייקט המשותף של הצוותים הגלובליים שלכם, באמצעות מידע נוסף על עשיית עסקים בסין והתרבות העסקית סינית. פנו אלינו לקבלת מידע נוסף על ייעוץ והדרכות בין תרבותיות לגישור על פעריים בין תרבותיים עם הסינים.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Follow Us
bottom of page